Hoe houd je je medewerkers gelukkig en daarmee inzetbaar? Daarover ging de NVBW-masterclass over duurzame inzetbaarheid op 19 juni 2019. Hoogleraar Wilmar Schaufeli vertelde over het belang van bevlogen medewerkers en leidinggevenden. FLOW-directeur Johannes Osinga presenteerde een handreiking over duurzame inzetbaarheid. En NVBW-leden gingen met elkaar in gesprek en concludeerden: vergeet ook je eigen inzetbaarheid niet.

Bevlogenheid
Bevlogen medewerkers van een bedrijf zijn gelukkiger, worden minder snel ziek en leveren betere prestaties. Investeer daarom in werkgeluk, adviseerde Wilmar Schaufeli tijdens zijn lezing. Hij is hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Bevlogenheid betekent dat een medewerker energie krijgt van het werk, focus en motivatie heeft, zonder geobsedeerd te zijn door het werk. Schaufeli legt uit hoe je daar als werkgever aan kan bijdragen: zorg bijvoorbeeld voor passend werk, afwisseling, rolduidelijkheid, waardering en mogelijkheden om te leren en ontwikkelen. ‘En laat leidinggevenden een training bevlogen leiderschap volgen, dat is bewezen effectief.’

Duidelijke visie
Werken aan duurzame inzetbaarheid is – net als voor andere sectoren – een van de grootste uitdagingen voor de corporatiesector, liet FLOW-directeur Johannes Osinga zien bij zijn presentatie van het Arbeidsmarktonderzoek 2019. De gemiddelde leeftijd van medewerkers stijgt en dienstverbanden worden langer.

FLOW, die zich inzet voor scholing en ontwikkeling in de corporatiebranche, concludeerde dat maar liefst 60 procent van de corporaties (nog) geen duidelijke visie en doelen heeft als het gaat om duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Flow ontwikkelde mede daarom samen met de NVBW, VTW en Aedes een handreiking Duurzame Inzetbaarheid.

In gesprek
Na de presentaties praatte dagvoorzitter Kim Coppes met corporatiebestuurders Jessie Bekkers-Van Rooij (SSW) en Walter Hamers (Talis) over hun praktijk, strategische kwesties en dilemma’s van duurzame inzetbaarheid. Bekkers-Van Rooij vertelde over loopbaanplatform KLIMMR, een samenwerkingsverband van 22 Utrechtse corporaties. Hamers vertelde hoe Talis werkt met ambassadeurs om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Tijdens het gesprek werd duidelijk: vergeet ook de eigen duurzame inzetbaarheid van bestuurders niet!

Veiligheid
De volgende NVBW-masterclass op 18 september 2019 gaat over het besturen van veiligheid. Voor meer informatie en aanmelden klik hier.