12 november was het tijd voor een bijzondere versie van de NVBW-masterclass. Deze bijeenkomst was gekleurd door de huidige coronacrisis. In plaats van elkaar in het echt te treffen, ging de ontmoeting via Zoom. Het onderwerp van de bijeenkomst was “Corona, onze huurders en de samenleving”.

De masterclass begon met een gesprek tussen voorzitter Nick Schoemaker en de bestuurders Sandra van Zaal en Hedy van den Berk. Zij bespraken de gevolgen van de huidige crisis voor huurders en corporaties. Zo is het aantal overlastmeldingen enorm gestegen, omdat de lontjes korter zijn. Ook lopen de huurachterstanden op, al gaat dit minder snel dan gedacht. Mogelijk zijn er langdurig negatieve gevolgen, ook na een vaccin. De beperkte appeltjes voor de dorst van huurders raken steeds meer op. Beide tafelgasten waren het eens dat bestuurders niet meer alleen zijn van “een dak boven je hoofd”. Woningcorporaties zitten steeds meer aan tafel bij coalities om maatschappij brede problemen aan te pakken.

Voorzitter  van GGZ Nederland Jacobine Geel besprak de noodzaak van het vroeg signaleren van problemen. Hiermee kan voorkomen worden dat mensen die nu geen GGZ-hulpverlening nodig hebben “wegvallen”. Dat dit nodig is staat buiten kijf. Maar hoe dit aangepakt moet worden, ligt gecompliceerder. De tafelgasten waren het eens dat het nodig is om over de grenzen van de woningcorporatie heen te kijken. Anders vallen er witte vlakken, waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt. Door als maatschappelijke organisaties elkaar op te zoeken, kunnen deze witte vlakken ingevuld worden. Het financieringsvraagstuk komt achteraf. Zo kun je als partners een bodem leggen voor het welzijn van huurders.

Hans Boutellier, speciaal hoogleraar aan de VU,  vertelde over het ontstaan van nieuwe categorieën van kwetsbaren door de coronacrisis. Dit zijn mensen die zich voorheen wel wisten te redden, maar volkomen onverwachts hun zekerheden verliezen. Om deze en andere kwetsbaren goed te ondersteunen, is het belangrijk om coalities te vormen. Deze kunnen ad hoc, of structureel gevormd worden. Wat belangrijk is, is om elkaar rond een thema te vinden en om een verticale lijn te behouden. Deze verticale lijn vormt een wederkerig proces van de strategische tak van de corporatie, naar de uitvoerende tak.

Deze coalities zijn nodig om het hoofd te bieden aan het proces van geleidelijke ontwrichting dat door corona in gang is gezet. Het is belangrijk om huurders geborgenheid te laten ervaren. Hierdoor blijven huurders aan je kant staan ondanks het huidige “anti-denken”.

Ook benoemde Hans het belang van de ziel niet uit een organisatie laten glippen. De andere tafelgasten waren het met hem eens dat het risico van het huidige werken is dat mensen puur functioneel gaan werken. Hierdoor kan het lastig zijn om je één bedrijf te blijven voelen. Een deel van de corporatiemedewerkers gaat immers nog de wijk in, terwijl een ander deel al maanden vanuit huis werkt. Hans raadt aan om als verbindende factor samen de vraag te beantwoorden “waar doen we het voor?” Een online deelnemer deelde het inspirerende motto: “Samen ploeteren verbindt ook!”