Den Haag, 23 juni 2023 – Bestuurders moeten belangenverstrengeling vermijden. Dat is de basis van ons standpunt.

Vanuit de rol van belangenbehartiger van de bestuurders heeft het NVBW-bestuur gesproken met Aedes en VTW. Wij voeren in de basis dezelfde lijn als Aedes, namelijk dat het voor corporatiebestuurders in principe niet gewenst is dat zij een portefeuille van huurwoningen met rendementsdoelstelling hebben, zeker niet als deze activiteiten een relatie hebben met die van de eigen corporatie. Daarnaast behoort een bestuurder zich integer te gedragen en een goed voorbeeld te geven: slecht verhuurderschap hoort daar niet bij.

De NVWB staat voor professioneel bestuur, integer gedrag en het tegengaan van belangenverstrengeling. Daar hoort transparantie bij, niet alleen maar ook over bezit en verhuur van vastgoed. Dat was in beginsel altijd al zo, maar we zien dat er door de veranderingen in de woningmarkt nieuwe vragen zijn ontstaan, over wanneer een (schijn van) belangentegenstelling zich voordoet en over goed verhuurderschap en voorbeeldgedrag. De NVBW is van mening dat bezit en verhuur van vastgoed nadrukkelijk onderwerp van gesprek in de RvC en de Aw behoort te zijn. Dit is ook het standpunt van VTW als werkgever van de bestuurders. De NVBW gaat hierover met de vele gedreven en integere bestuurders die de vereniging rijk is in gesprek en gaat namens hen graag in overleg met de Aw, Aedes en de VTW over hoe dat verder vorm te geven.